Live opdateringer
Fodbold

AGF straffes hårdt: 150.000 kr i bøde og lukket stemningstribune efter guldfest

Fodboldens Disciplinærinstans har idømt de danske mestre en bøde på 150.000 kroner og lukket stemningstribunen i sæsonens første kamp mod Brøndby IF.

SportPuls Redaktion·· min læsning
AGF straffes hårdt: 150.000 kr i bøde og lukket stemningstribune efter guldfest

Der var fest i Aarhus, da AGF den 17. maj kronede en historisk sæson med et 6-2-smadder over Viborg FF og sikrede sig det danske mesterskab. Men fejringen gik langt over stregen — og nu lander regningen.

Fodboldens Disciplinærinstans har torsdag idømt AGF en bøde på 150.000 kroner og frakendt klubben retten til at have tilskuere på stemningstribunen i sæsonens første hjemmekamp mod Brøndby IF den 25. juli.

Massiv pyroteknik og baneinvasion

Kendelsen er hård — og baggrunden er ikke til at tage fejl af. Ifølge Disciplinærinstansen blev der under kampen mod Viborg afføret minimum 187 stykker pyroteknik, og den massive afføring vurderes at have været planlagt og organiseret. Tilsammen medførte det en spilstop på tre minutter og 40 sekunder.

Dertil kommer, at der blev kastet med minimum 53 ølkrus og en bøllehat ud mod banen.

Ved slutfløjt trængte minimum 10 tilskuere ind på banen i en regulær baneinvasion. Desuden er det konstateret, at omkring 10 maskerede personer med tasker ulovligt trængte sig ind på stadion i forbindelse med kampen.

Direktøren: Destruktivt for klubben

AGFs administrerende direktør Jacob Nielsen tager afstand fra hændelserne og accepterer straffen — men lægger ikke skjul på, at det gør ondt.

— Det er helt uacceptabelt, at vi nu igen står i en situation, hvor vi ikke alene tager økonomisk skade med store bøder og mange tabte indtægter, men også sportsligt skade ved at svække opbakningen fra vores fans i et rivalopgør mod Brøndby, siger Jacob Nielsen på klubbens hjemmeside.

— Det er en adfærd, der er destruktiv for vores fodboldklub, det er hensynsløst over for alle de tilskuere, der kan finde ud af at opføre sig ordentligt, og vi vil ikke finde os i det, lyder det videre fra direktøren.

Titelforsvaret begynder uden stemningstribune

Den konkrete konsekvens er, at AGF åbner titelforsvaret i 3F Superligaen mod Brøndby IF den 25. juli uden tilskuere på stemningstribunen — netop i et af sæsonens mest ventede rivalopgør på Ceres Park.

Klubben har meldt ud, at den vil tage en dialog med sine fans og derudover sanktionere de tilskuere, der kan identificeres i forbindelse med urolighederne.

Kilder

  1. Campo.dk – Guldfest-straf
    Artikel om Disciplinærinstansens kendelse mod AGF.
    campo.dk/2026/06/18/efter-heftig-guldfest-agf-faar-tribune-lukket-mod-broendby/
  2. Campo.dk – AGFs reaktion
    Jacob Nielsens udtalelse om straffen.
    campo.dk/2026/06/18/agf-reagerer-paa-straf-er-destruktivt-for-vores-fodboldklub/
  3. DR Sport – Seneste fodboldnyheder
    dr.dk/sporten/fodbold/seneste-og-vigtigste-nyt-om-fodbold

Kilde: https://campo.dk/2026/06/18/efter-heftig-guldfest-agf-faar-tribune-lukket-mod-broendby/

Læs også