Massivt politiopbud ved VM-stadion: Demonstranter skaber kaos inden åbningskamp
Store protester ved VM 2026s åbningsstadion tvang myndighederne til at indsætte hundredvis af betjente. Her er hvad der skete.
Fodbold-VM 2026 er officielt i gang, men inden bolden overhovedet blev sparket i gang, var der drama bag kulisserne. Ved åbningsstadionet var der tirsdag massivt politiopbud, da grupper af demonstranter forsøgte at forstyrre VM-ceremonien.
Sikkerhedskaos inden afspark
Ifølge TV2 Sport var hundredvis af betjente udkommanderet for at håndtere de fremmødte demonstranter. Protesterne er knyttet til den politiske kontekst i værtslandet, og organisationerne bag mener, at fodboldens globale scene er den rette platform til at råbe verden op.
Politiet formåede at holde situationen under kontrol, men billederne fra området viser et billede, der er langt fra det festlige, FIFA håbede at præsentere for de millioner af seere verden over.
VM kører videre – men debatten er i gang
Trods uroen gik åbningsceremonien af stablen som planlagt. Men episoderne ved stadionet sætter spørgsmålstegn ved, om FIFA og værtsnationen har håndteret de politiske spændinger tilstrækkeligt i forberedelserne til turneringen.
Menneskeretighedsorganisationer har i måneder advaret om forholdene i værtslandet. Nu viser billederne fra åbningsstadionet, at kritikken ikke bare er noget, der eksisterer på papir.
Danskerne spiller snart
For de danske fodboldtilhængere er optagetheden primært på banen, hvor Danmark er klar til at kæmpe sig frem i turneringen. Men episoderne ved åbningsstadionet tegner det komplekse billede, som VM 2026 allerede bærer med sig.
Kilde: https://sport.tv2.dk/fodbold/2026-06-10-massivt-politiopbud-ved-vms-aabningsstadion-demonstranter-skaber-kaos
